Euro Planit Personeelsdiensten werkt met werknemers van meerdere verschillende nationaliteiten. We werken met mensen uit onder andere Polen, Roemenië, Slowakije, Duitsland, Portugal en Hongarije. In sommige gevallen kan er sprake zijn van een taalbarrière. Dit kan zorgen voor miscommunicatie op de werkvloer, wat gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld de veiligheid. In deze blog geven we je een aantal tips hoe om te gaan met taalbarrières en het belang om een veilige werksituatie te creëren.

Taal en cultuur

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat veel ongelukken op de werkvloer veroorzaakt worden door miscommunicatie als gevolg van een taalbarrière. Als voorbeeld heeft de werknemer de veiligheidsinstructies niet volledig begrepen, waardoor hij of zij andere medewerkers in gevaar brengt. De opdrachtgever en het uitzendbureau zijn beide verantwoordelijk voor de veiligheid van de werknemer. Eén onderdeel hiervan is het verplicht opstellen van de veiligheidsvoorschriften.

Naast een taalbarrière krijg je als opdrachtgever ook te maken met verschillen in cultuur. Cultuurverschillen binnen een organisatie zorgen ervoor dat de effectiviteit van de communicatie verzwakt. Het is daarom van belang dat je als opdrachtgever kennis van andere culturen opdoet. Probeer bijvoorbeeld te vragen naar de normen en waarden van je werknemer zodat je elkaar beter kan begrijpen in bepaalde situaties.

Hoe zorg je ervoor dat jouw werknemer de veiligheidsvoorschriften begrijpt én toepast?

Wij geven je een aantal tips!

1. Vertaal de informatie

Zorg dat je de bedieningshandleidingen, werkinstructies en veiligheidsinstructies laat vertalen naar de moedertaal van jouw medewerkers. Voor hen kan het namelijk moeilijk zijn om deze documenten te begrijpen als dit niet in hun taal is.

2. Stel een eigen woordenboek samen

Iedere organisatie heeft verschillende woorden en uitdrukkingen welke vaak gebruikt worden. Als werkgever is het aan te raden om dit te vertalen in de taal van jouw werknemer.

3. Instructie-bijeenkomst

Heb je meerdere medewerkers in dienst met verschillende nationaliteiten? Organiseer dan een instructiebijeenkomst en laat eventueel een tolk ondersteuning bieden. Zo weet je zeker dat de werknemers de informatie begrijpen. Indien nodig kan deze informatiebijeenkomst enkele keren per jaar herhaald worden. Herhaling zorgt er namelijk voor dat de informatie beter wordt onthouden.

4. Gebruik beelden

Om een boodschap over te brengen en beter te laten onthouden, kan beeld een goed middel zijn. Denk hierbij aan pictogrammen; eenvoudige en makkelijk herkenbare afbeeldingen. Het is van belang om pictogrammen kort toe te lichten om eventuele miscommunicatie te voorkomen. Daarnaast kun je ook werken met kleuren die een hoog contrast hebben.

In het kort nog even de tips op een rijtje:

1. Leef je in een ander in;
2. Luister en observeer;
3. Geef iemand de volledige aandacht;
4. Ga op zoek naar een gemeenschappelijke taal;
5. Wees geduldig;
6. Spreek langzaam en duidelijk;
7. Gebruik korte zinnen;
8. Wees specifiek;
9. Stel controlevragen;
10. Wees nieuwsgierig naar nieuwe culturen, het verbreedt ook je eigen horizon!

Meld je aan voor de JobAlert!


Meld je hier vrijblijvend aan voor de wekelijkse nieuwsbrief.