We zitten inmiddels alweer in de tweede maand van 2021. Een nieuw jaar betekent voor veel mensen een nieuwe, frisse start. Een opgeruimd bureau kan je helpen bij deze frisse start. Wist je dat je met een opgeruimd bureau veel productiever bent? Bovendien zorgt het ook nog eens voor ruimte in je hoofd. We sommen wat leuke feitjes voor je op.
1. Een schone werkplek verhoogt je prestatievermogen
De stapels met werk worden alleen maar hoger en hoger. Projecten liggen door elkaar en je hebt geen overzicht meer. Een goede oplossing daarvoor is alles lekker gaan ordenen. Het is even een flinke klus, maar het is makkelijk om er een dagelijkse routine van te maken. Je zult merken als je je projecten ordent op prioriteit je prestatievermogen omhoog zal gaan.
2. Het voorkomt irritatie bij collega’s
Werk jij op een flexplek of deel jij jouw werkplek met andere collega’s? Dan zal jij als geen ander weten dat er niks vervelender is dan rommel van een ander op te ruimen. Ben jij klaar met werken? Ruim lekker je gereedschap, koffiekopjes en papieren op.
3. Je hebt meer tijd om productief te zijn
Door rommel op je werkplek raak je natuurlijk dingen kwijt en raak je afgeleid door andere dingen. Je zult zien dat als je alles lekker opruimt je een veel productievere dag hebt.
4. Het vermindert stress
Een rommelig bureau is een teken van een rommelig hoofd. Het is vaak een vicieuze cirkel waar je jezelf in bevind. Meer rommel geeft meer stres, en meer stres geeft meer rommel. Doorbreek die cirkel en gun je hoofd wat meer rust.
5. Meer veiligheid voor je documenten
Contracten die je kwijtraakt, gegevens van collega’s of de handtekening van je baas laten rondslingeren? Het zal je maar gebeuren dat er bepaalde gegevens kwijtraken en bij de verkeerde persoon terecht komen. Met een opgeruimde werkplek zal je zien dat je daar veel meer controle over hebt.
Eenmaal je werkplek opgeruimd? Dan is de kunst is om je werkplek ook opgeruimd te houden. Dat kan eenvoudig door een aantal taken in je dagelijkse routine op te nemen zoals nieuwe informatie en/of documentatie direct te verwerken als het binnenkomt, gebruiken maken van een to-do lijstje zodat je niks vergeet, schaf wat handige kantoor ordners aan en zorg dat je pas naar huis gaat als jouw werkplek weer opgeruimd is voor een nieuwe werkdag.
Wat denk je ervan, ruim jij jouw werkplek op?
Wij wel! Houd facebook en linked-in in de gaten voor een kijkje achter de schermen.