Wie de afgelopen 25 jaar bij Euro Planit de deur is binnengewandeld, heeft grote kans dat ze werden begroet door een bekend gezicht: Ingrid of Vera. Met respectievelijk 17 en 21 dienstjaren zijn zij de collega’s die het langst meedraaien. Tijd dus om samen met hen terug te blikken op hoogtepunten, bijzondere momenten en de veranderingen die ons bedrijf én de uitzendbranche hebben doorgemaakt.
Eerste indrukken en bijzondere momenten
Ingrid weet het nog goed: “Mijn sollicitatiegesprek vond plaats in het voormalige café Het Pantoffeltje in Vorden. Gewoon aan de bar! Dat was wel bijzonder om zo te starten.” Ook Vera lacht wanneer ze terugdenkt aan haar beginperiode: “In mijn eerste jaar ging ik met Lianne op pad om kerstpakketten in te kopen. Uiteindelijk heb ik zelf álle pakketten ingepakt, in de kelder van het oude postkantoor waar we toen zaten. Ik zat steeds te checken of er wel in elk pakket een droge worst zat.”
Verhuizen en groeien
De verhuizing naar het nieuwe pand leverde ook onvergetelijke taferelen op. Vera: “Ik zie nog voor me hoe die enorme bloempot met hydrokorrels de trap afkwam… alles lag bezaaid. Dat vergeet je nooit meer.” En dan was er Wouter, die elke dag bij Bakkerij van Asselt zijn mueslibollen haalde; overtuigd dat hij daarmee goed bezig was. Dat er ook gewoon een flinke dosis suiker in zat, nam hij voor lief.
Van klein en hecht naar grootser
Waar Euro Planit ooit begon met een klein, hecht team onder leiding van Wouter en Lianne, is het inmiddels uitgegroeid tot een organisatie die onderdeel is van Labour Power Company. “Het voelt soms nog steeds als dat clubje van vroeger,” vertellen Ingrid en Vera, “maar ondertussen zijn we enorm gegroeid en steeds professioneler geworden.” Denk aan de opstart van een (vroegere) eigen callcenter, een facilitaire afdeling en zelfs nevenlabels zoals Planit Bouw en Arbo 1 Voud.
Veranderingen in ons vak
De uitzendbranche heeft in die 25 jaar ook niet stilgestaan. Van papieren vacatures naar geavanceerde online campagnes: digitalisering heeft een grote rol gespeeld. Ook inhoudelijk is er veel veranderd. Nieuwe cao’s, meer aandacht voor pensioen en arbeidsvoorwaarden, en natuurlijk de enorme krapte op de arbeidsmarkt van de laatste jaren.
“Vroeger draaide het vooral om snel schakelen en vacatures vullen,” legt Ingrid uit. “Tegenwoordig is marketing minstens zo belangrijk: kandidaten bewust maken, bereiken en binden.”
Pieken en dalen in de branche
Wie al zo lang in de sector werkt, weet dat uitzenden een spiegel is van de economie. De crisis van 2008/2009 was een harde klap, net zoals de coronapandemie in 2020. Maar telkens stond de branche weer op, vaak sterker dan voorheen. Vera vult aan: “Juist die veerkracht maakt dit werk zo mooi. Elke periode brengt nieuwe uitdagingen én kansen.”
Altijd mensenwerk
Toch draait het, ondanks alle ontwikkelingen, nog steeds om hetzelfde: mensen. “Of je nou iemand helpt aan een eerste bijbaan, of een ervaren vakman naar een nieuwe uitdaging begeleidt; het is en blijft bijzonder om dat verschil te maken,” zegt Vera.
Als we Ingrid en Vera vragen naar hun mooiste herinneringen, schieten ze in de lach. “Daar hebben we wel een boek voor nodig!” Toch komt er een rode draad naar boven: samen groeien, samen lachen, en samen werken aan de toekomst van Euro Planit. En precies dat maakt dit 25-jarig jubileum zo speciaal. Want achter alle cijfers, cao’s en systemen, zijn het de mensen die het verschil maken.
We zijn benieuwd naar de volgende 25 jaar!
De afgelopen 25 jaar zaten vol bijzondere momenten. Maar wat dit jubileum écht speciaal maakt, is dat we dit samen met jullie hebben beleefd. En daar gaan we graag mee door: samen lachen, samen werken en samen bouwen aan de toekomst. Met vertrouwde gezichten, maar ook met nieuwe klanten en flexwerkers die straks weer hun eigen verhaal toevoegen aan het Euro Planit-boek.