De recruiter is terug!

Recruitment is een vak. Tenminste, dat vind ik (Octas). Grappig genoeg is dit inzicht me niet gegeven door mijn collega’s in de arbeidsbemiddeling. In mijn werkkringen zagen de meeste collega’s de functie van Recruiter als een opstap naar HR, of een doorgroei functie naar accountmanagement. En misschien is dat ook niet zo gek, gezien de ‘historie’ van Recruitment zoals ik deze heb meegemaakt vanaf 2000.

De tijd zat toen ook niet mee. De economische crisis legde een druk op ondernemend Nederland. Werkgevers legden hun personeelsbestand kritisch onder de loep. Een afname in vacatures en vele aannamestops maakten het werk van de Recruiter minder leuk of zelfs overbodig.


Van spray-and-pray tot war for talent

Gelukkig heeft Nederland deze crisisperiode achter zich gelaten. De markt is aangetrokken, bedrijven zijn weer aan het investeren, werkloosheidscijfers dalen, het aantal vacatures neemt toe en de Recruiter is terug! In een geheel nieuw jasje weliswaar. Met grote interesse volg ik de ontwikkelingen in Recruitment en soms verbaas ik me over het aantal tools waarmee je je doelgroep kunt bereiken. Waarbij je in je achterhoofd moet houden dat Recruitment 2.0 the way to go is in de war for talent en dat je met spray-and-pray totaal niet bezig bent met je Candidate Experience. Wat een ontwikkeling heeft de rol van Recruiter doorgemaakt en hoe gaaf is dat.

Waar je voorheen een vacature kon plaatsen, sollicitaties ontving en de beste kandidaten selecteerde, is het nu jouw taak om de beste kandidaten te vinden. Jezelf als een goede werkgever te positioneren. Niet alleen goede voorwaarden te bieden maar ook flexibel werken en een ontwikkeltraject te bieden, passend bij de nieuwe generatie. Rekening te houden met vrienden en netwerken waarin de kandidaat zich begeeft. Social media waar kandidaten binnen no time een mening of ervaring over jouw bedrijf kunnen delen. Terwijl je ondertussen de belangen van je klant dient te behartigen, helaas ook kandidaten moet teleurstellen dat de procedure voor hen stopt en je weet dat deadline voor de vacature nadert. Allemaal aspecten die maken dat de Recruiter elke dag weer op hoog niveau dient te presteren.


Recruiters zijn hot!

Recruiters zijn hot en de Recruitment vacatures domineren op jobboards. De Recruiter nieuwe stijl gebruikt de nieuwste sourcing technologieƫn om personeel te werven. Volgt de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt. Speelt in op veranderende behoeften bij nieuwe generaties, bouwt een netwerk van zelfstandigen op als flexibele schil, enthousiasmeert latent werkzoekenden, coƶrdineert sollicitatieprocedures en recruiteert internationaal.

Het is een functie geworden die een beroep doet op veel vaardigheden. En deze vaardigheden beschik je niet zomaar. Je volgt een groeipad. In een markt waarin nieuwe generaties de arbeidsmarkt betreden, robotisering zich verder ontwikkelt en nieuwe initiatieven zoals Google Jobs bijdragen aan nieuwe vormen van recruitment. En dit maakt de Recruiter een professional, die wordt gewaardeerd en bekritiseerd. Maar die altijd weer met rechte rug verder gaat en zo bijdraagt aan de verdere ontwikkeling van het vak. Wat mij weer terugbrengt naar het begin van deze blog. Recruitment is een vak en ik kan niet wachten tot Recruitment 3.0 zich aandient.

 

Bron: https://octas.nl/recruitment-is-vak/#.Woq6jqjiZPY